Friday, April 17, 2015

عندى مشكلة فى التعبير





مش قصدى التعبير اللى فى امتحان اللغة العربية (دة كان من الأجزاء المفضلة فى الامتحان هو والنحو) ... لكن مشكلتى فى التعبير الشفوى ! يعنى صعب علىَّ جداً الكلام عن حاجة حاسة بيها, رغم إنى بعرف أصيغ الكلام كويس "كتابةً" , لكن مش بعرف أبداً أقوله  شفوى بلسانى (حتى لو نفس الكلام لنفس الأشخاص) ... يعنى مثلا صاحباتى, مش بعرف أقول لهم إنى بحبهم شفوى , ممكن أقولها ف بوست على النت , فى كارت , فى مسدج على الموبايل , إنما عمرى أبدا ما قلتها شفوى ... مش بعرف ! حتى ماما و بابا وأخويا , عمرى ما بقول لحد منهم يا حبيبى أو يا حبيبتى , مش بعرف , مهما كنت حاسة الكلمة.

زمان (مش زمان أوى يعنى , لحد عهد قريب جداً) كنت معتقدة إن ماحدّش فى الدنيا فاهمنى , وكنت بتضايق لما أحس إنى فى عز الزعل والضغط ماحدّش بيقول لى "مالِك" ولا بيطبطب علىَّ أو يحضُنّى مثلاً ... كنت بعتبر دة عدم اهتمام من المحيطين , والمشكلة المؤلمة لو الناس دى قريبة منى ... بس مؤخراً بدأت أبص للموضوع  بنظرة مختلفة , ما يمكن أنا اللى مش بعبّر عن مشاعرى , ما يمكن مش باين علىَّ إنى متضايقة (بحكم إنى شخصيتى قوية ) .. لما بدأت أقرأ عبقرية عُمَر للعقاد , كانت اللغة فيه صعبة جداً, وقتها قلت "العقاد دة أسلوبه مُعَقَّد جداً" ... ماقلتش إن أنا اللى ضعيفة فى اللغة العربية, لأ, هو اللى أسلوبه مش مفهوم .. بنفس الطريقة , لو الآخرين مش فاهمينّى ممكن تكون دى مشكلتى أنا.

وما يزيد المشكلة عُمقاً إنى حتى بعدما عرفتها, مش هاقدر أحلها ! مش بس لأنى مش هاقدر أتغلب على طبيعتى كإنسانة لا تميل للكلام بقدر ما تميل للكتابة , إنما كمان لأنى لما بنطق الكلام بيتحول الموقف لدراما تركية ! ممكن أعيط مثلاً لما أتكلم مع واحدة صاحبتى وإحنا قافشين على بعض, مش هاقدر أتحكم فى مشاعرى ... وبالتالى , حتى لما بقرر أتكلم فى حاجة مهمة معنوياً, بينتهى الموضوع لأنى ساكتة وبسمع الطرف الآخر وخلاص ... كمان صعب جداً الإنسان يطلب التعاطف من الآخرين, فا أكيد مش هاعبّر عن مكنونات صدرى فى سبيل كلمة حلوة حد هايتبرع بيها لما يسمعنى من باب التعاطُف , يكفينى إرهاقاً كتمانى لما أحتاج قوله

كمان أحياناً ممكن أبتسم بعد سماع كلمة عابرة من حد وتكون جارحة ... غالباً هاعمل نفسى ما خدتش بالى , هافوّت , ومش هاتوقف عندها كثيراً (أمام قائلها) مهما كانت مؤلمة ... كتير بضحك على حاجات مزعجة لمجرد إنى مايبانش علىَ التأثُّر .. وكتير بسمع كلام مش عاجبنى ومش بعلّق عليه , وكتير بكون عارفة إن فيه ناس واخدة عنى فكرة خاطئة بس مش بتعب نفسى فى تصحيحها , مش مهتمة أغير وجهات نظر الناس عنى , ليست عندى هذه الطاقة , وهم ليس عندهم القدرة على التمييز .. وفى الحالتين , لا يهمنى إلا أن أكون سائرة فى الطريق الصحيح وليحتفظوا هم بأفكارهم السلبية السيئة لأنفسهم 

عموماً , يمكن اكتشاف إنى أنا اللى عندى مشكلة فى التعبير عن مشاعرى دة يخلينى أتصالح أكثر مع المحيطين بى , ولا ألومهم على غموضى ولا مشاكلى التى لا يعلموها .. لعل هذا الاكتشاف يُسَهّل حياتى ويقلل من عقدة الاضطهاد عندى .. ولعل الله يهدى سيئى الظن وينير بصائرهم كى يميزوا الخبيث من الطيب .. ومين عارف, ما يمكن ربنا يرزقنى بحد يفهم صمتى ويكون بيوزّع كلام حلو وتصرفات أحلى طول الوقت سواء عندى مشكلة أو لأ ... ولكل الناس اللى مش بكلمهم , أنا مش بحب ومش بافضّل ولا برتاح فى الكلام , ومش ببعت رسائل أو بوستس على النت كنوع من الاستسهال أو توفير الوقت , لأ, لكن دى (الكتابة) هى وسيلتى الأكثر تعبيراً وأُلفة للتواصُل

فدوى نزار

1 comment:

Mustafa Nassef said...

كنت لسه هقول ونا كمان مكنتش بحب التعبير اللى فى امتحان العربى وده يدل ان الناس بتاخد الموضوع من عنوانه مش من جواه لأنه الأسهل

الموضوع بتاع التعبير عن المشاعر مهم جدا خصوصا الجزء بتاع "شخصيتى القوية" ده
حضرتك بنت فلو عيطتى او بان عليكى انك ضعيفة فى وقت ما مش هيكون غريب (وده مش معناه انى شايف ان مكانة البنت فى مجتمعنا المفروض تبقى الكائن الضعيف عشان بس سيادتك متفهمنيش غلط)

القصد ان مسموح لك تعيطى

لكن انا مثلا..أخر مرة عيطت كان فى 2012 فى وفاة اخويا الله يرحمه
وبعدها عيطت ونا نايم فى حلم كنت بشوفه وكان مرتبط بأخويا بردو

بالتالى لو انتى حاسة انك مش بتعبرى عن مشاعرك فأحب أقولك انى انا كهف مقفول من كتر اللى جوايا ومحدش يعرف عنه حاجة لأن محدش هيفهمه أو بمعنى تانى محبش حد يعرف عنى نقطة ضعف او اشوف فى عنيه تعاطف ولو حبيت أحكى حاجة لأهلى برجع فكلامى لأنهم مش هيستحملوا المشكلة نفسها فبوفر عليهم الارهاق الذهنى بتاع المشكلة نفسها وصحابى نفس القصة بس مبحبش ابان الشاب الشكاى طول الوقت

نتيجة ده كله محدش عارف ان عندى مشكلة مثلا او انى زعلان من حاجة وفاكرنى قوى وده كويس على الاقل

الفرق اللى بينى وبينك ان لو حد فكر يزعلنى بكلمه أو موقف مش بسكت له او ابتسم والكلام ده
أنا عندى مبدأ...لو حد ضايقنى لازم يتضايق هو كمان...عارفه عادل امام فى فيلم سلام يا صاحبى؟
يا نعيش عيشة فل يا نموت احنا الكل
فمحدش هيفكر يبوظ عليا يومى واسيبه يمشى كدا ههههههه لازم ياخد نصيبه

حتة الصمت بتدل على شغلة الدماغ...ساعات بقعد مع الوالدة تقولى انت مش بتتكلم ليه
أقولها يا حاجة عارفه الشاعر لما قال "صمتك كلام" قالت لى الكلام ده تقوله لزوجة او حبيبة لكن أنا لا

انا مش هعمل خبير واقولك على حلول نفسية عظيمة لكن انتى زى مانتى كدا قيمة معينة واللى عاجبه اهلا وسهلا واللى مش عاجبه اهلا وسهلا بردو وياخد نصيبه كالمعتاد

شكرا لوصولك لحد هنا فى القراءة